top of page
  • תמונת הסופר/תשלי רוזנפלד

איך אני ניגשת למתכון?

בשבוע שעבר הצפתי שאלה אצלי בעמוד האינסטגרם בסטורי ״מה יגרום לך להחליט אם להכנס למטבח או לא?״ וקיבלתי לא מעט תגובות מעניינות ורובן חזרו על עצמן.


הכניסה למטבח לוקחת יותר מדי זמן, או שהיא יוצרת המון בלאגן וליכלוך וגם אמרתן שאם ההכנה מסובכת מדי אתן לא תגשו למתכון ולמטבח מלכתחילה.


באפייה וקינוחים יש צורך בהרבה דיוק, תשומת לב לשלבי ההכנה, לפרטים הקטנים, ללכת שלב אחר שלב. אי אפשר לחפף, לדלג או להשמיט שלבים בדרך והבנתי שזה גורם להרבה נשים לוותר על הכניסה למטבח מלכתחילה. שאלה נוספת ששאלתי היא האם אתן מבשלות/ אופות מהראש או ממתכונים והרוב הצביעו שממתכונים והבנתי משהו חשוב מאוד.

כמו שניגשים למבחן, בגרות, ראיון עבודה, פגישה עסקית, יש גם דרך לגשת למתכון וכך להקל עלינו המון בתהליכי ההכנה. לחסוך ליכלוך ובלאגן, וכמובן את הפרמטר הכי חשוב שיש לנו וזה הזמן היקר שלנו.

אני בתור ילדה אהבתי מאוד את המטבח בפן האפייתי שלו, אהבתי דווקא מתכונים מורכבים, כמה שיותר שלבים, לערבב, להקציף, להפריד, לאחד, לקפל, וחיפשתי תמיד את המתכונים האלה, ועדיין, לפני שהתחלתי לעבוד במטבחים המקצועיים לא נחשפתי להמון טכניקות שמאפשרות לי להקל על עצמי, והייתי צוברת המון כלים, לכלוך, והרבה עבודה קשה.

בפוסט שכתבתי על עוגיות החמאה (מי שלא קראה עדיין מוזמנת לבלוג שלי), חשפתי בפניכן טכניקה אחת ספציפית בעבודה עם עוגיות שמקלה וחוסכת אך יש עוד אין סוף טכניקות שאפשר לקיים על כל מתכון שהוא והיום החלטתי לשתף אתכן בהן!





אז כמו שהתחלתי את הפוסט, איך אני ניגשת למתכון שלב אחר שלב?

  1. קריאת רשימת המצרכים- יש המון מתכונים שממבט ראשוני הם קצת מרתיעים כי הם מכילים המון מצרכים אך חשוב לקרוא, לא תמיד כמות גדולה של מצרכים תעיד על מתכון מסובך להכנה. לאחר שקראתי את רשימת המצרכים אני רואה אם יש לי את כל המצרכים נגישים. אם כן מעולה ממשיכה לשלב הבא. אם לא, אני בודקת האם יש חלופה, האם מי שכתבה את המכון נתנה כמה אופציות לאותו מצרך וניתן להחליף למצרך אחר שכן זמין בבית. אחרי שוידאתי את רשימת המצרכים אני עוברת לשלב הבא.

  2. קריאת הוראות ההכנה- הוראות ההכנה לרוב כתובות בסדר ההכנה הכרונולוגי והאידיאלית לאותו המתכון. כלומר, אם זו עוגה עם מספר שכבות שחלק מהשכבות צריך להקפיא, חלק לאפות, וחלק להתפיח אנחנו יכולות לחסוך המון זמן אם נקיים את השלבים אחד תוך כדי השני. לדוגמא, אם תוך כדי תפיחה של בצק נכין את הקרם שלו שדורש קירור כך ננצל בצורה מיטבית את הזמנים ולא נשאיר לנו זמנים ״מתים״. קריאת הוראות ההכנה לפני תחילת הכנת המתכון תעזור לנו לדעת לקראת מה אנחנו באות, וכך נמנע בלבולים מיותרים בעת ההכנה. לאחר שהבנו מה התהליך, ומה הוא דורש אנחנו עוברות לשלב הבא.

  3. שקילות וחימום תנור (במידת הצורך)- כן כן, המשקל הוא החבר הכי טוב שלי במטבח. תשימו לב שכל הכמויות למתכונים שלי הן בגרמים מכיוון שכך התוצאות יוצאות מדוייקות יותר ואני מעלה לכן את הסיכוי שתצא לכן את התוצאה הזהה ביותר אם לא המדוייקת ביותר לשלי. המון מכן נרתעות מהמשקל והכנסה שלו לשגרת האפייה שלכן, אך אני יכולה להבטיח לכן שברגע שתתנו לו הזדמנות לא תוכלו לחזור למשהו אחר. מעבר לכך, משקל דיגטלי למטבח הוא ציוד לא יקר בכלל שיכול לשדרג לכן את חווית האפייה. לגבי חימום התנור, השקילות לוקחות זמן, תוכלו לנצל את הזמן הזה ולייעל אותו אם תתנו לתנור להתחמם בינתיים וכך, ברגע שהתוצר יהיה מוכן, אפשר להכניס אותו ישירות לתנור ולא לחכות זמן מיותר. לאחר כל השבחים שהמשקל קיבל והסבר על חימום התנור, אני חוזרת למתכון. תהליך השקילות הוא קריטי. גם בשביל דיוק המתכון אבל בעיקר בשביל הסדר והארגון שלכן בכניסה למטבח. בזכות העובדה שקראתן את ההוראות לפני אתן יכולות להכין לכן ׳מיז-א-פלאס׳ או בעברית התארגנות, ולסדר לכן את המצרכים בקבוצות לפי ההוראות. לדוגמא, אם אתן מכינות עוגה בחושה (כמו שהסברתי בעוגת התפוזים), וכתוב לערבב את היבשים ביחד אתן יכולות מראש לשקול את כל היבשים לאותה הקערה וכל פעם לאפס את המשקל וכך לחסוך בקערות, ובליכלוך קערות מיותרות. בתום השקילות, אני עוברת שוב על רשימת המצרכים ורואה שלא שכחתי לשקול שום מצרך.

  4. הכנת הציוד הנדרש- לאחר שיש לכן את כל המצרכים שקולים בקבוצות לפי הוראות ההכנה, תכינו לכן את הציוד, קערה לערבוב, מיקסר אם צריך, לקקן, מטרפה, תבנית מרופדת בנייר אפייה או כל ציוד אחר שצריך לפי המתכון, וזהו! אתן מוכנות להתחיל.


כמובן שנראה שהתהליך ארוך מאוד ושהשלבים לוקחים זמן אבל בפועל זה עניין של כמה דקות בכל שלב, ואז שלב ההכנה הופך להיות הרבה יותר פשוט, לא מסורבל, לא מלכלך והכי חשוב זמן ההכנה קצר הרבה יותר.


האם לכן יש שיטות לקיצור תהליכים וארגון במטבח?


אשמח שתשתפו אותי!




69 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page