top of page
  • תמונת הסופר/תשלי רוזנפלד

עוגת שיש של סבתא שולה


לסבתא שלי, שולה, יש יד מדהימה בבישול. תמיד כל מה שהיא מכינה יוצא מדויק בטעמים והיא הצליחה לבנות לעצמה פלטת טעמים שיחודיים רק לה.

בכמה שנים האחרונות היא התאהבה בעולם האפייה, התחילה לאפות לנו מגוון ענק של עוגות ועוגיות מכל הסוגים ושל כל העדות. העוגה שלה, שהכי נחקקה לי בזכרון זו עוגת השיש.

אני מתה על בחושות!

חושבת שהן עוגות מדהימות, פשוטות להכנה ומפנקות בטירוף. עוגת השיש של סבתא עלתה על כל הציפיות, עוגה רכה בטירוף עם שילוב הטעמים המושלם של קקאו ווניל שפשוט אי אפשר להפסיק לאכול.

יום אחד ביקשתי מסבתא את המתכון, אמרתי שאני פשוט חייבת להכניס אותו לבלוג המתכונים שלי. היא אמרה שאין לה ממש מתכון, היא עושה מהראש אבל היא תנסה לכתוב לי. היא כתבה לי כמויות בכוסות בכפיות. החלטתי שאני הולכת אליהם הביתה, ומבקשת את הכוס שהיא עושה בה את המתכון לעוגת השיש (רציתי שיצא לי הכי קרוב לשלה). שקלתי לתוך הכוס את כל המצרכים ורשמתי לי את כל הכמויות המדויקות לעוגה.

הייתי שמחה ומאושרת שיש לי מתכון שקול לעוגה המושלמת של סבתא והלכתי הביתה בסיפוק ובידיעה ששבוע הבא אני הולכת להכין את העוגה.

ביום שישי האחרון, החלטתי לעשות נסיון לעוגה לפי הכמויות וההנחיות שסבתא רשמה לי וקיבלתי תוצאה בדיוק הפוכה מהעוגה המושלמת שלה, היא אמרה שהמסה צריכה להיות נוזלית והיא יצאה לי סמיכה מאוד כמו בצק, לא היה בה מספיק סוכר והיא בכלל לא היית אוורירית ורכה כמו של סבתא.

אחרי שיחה מעמיקה עם סבתא התברר לי שבאמת אין מתכון, היא אפילו לא רשמה לעצמה, הכמויות שהיא רשמה לי הן כמויות ראשוניות אבל היא טועמת ומוסיפה מצרכים לפי איך שהיא מכירה, והעוגה תמיד יוצאת מושלמת!

אז היא הסבירה לי כל שלב ושלב, איך המסה צריכה להיות, כמה נוזלית, כמה מתוקה וכמה שומנית, והלכתי ישר לעשות תיקונים ועוד נסיונות להגיע לתוצאה שלה. לבסוף הגעתי!

מתכון מהמם, פשוט וקל לעוגת שיש אוורירית וטעימה.


לפני תחילת המתכון, כתבתי לכן מדריך קצר לעבודה עם מתפיחים (אבקת אפייה/ סודה לשתייה).

סודה לשתיה היא חומר הגלם הראשוני שבו השתמשו בשביל להתפיח עוגה בתנור וכדי ליצור מרקם אוורירי יותר. הבעיה בסודה לשתייה היא, שכאשר היא מגיעה במגע עם נוזל היא ישר מתחילה ריאקציה של תסיסה ולכן, אם נכין עוגה שיש בה סודה לשתיה נרצה להכניס אותה כמה שיותר מהר לתנור מפני שאם היא תעמוד, הסודה לשתיה תתסוס לפני האפייה, ובאפייה לא תהיה לנו את הריאקציה האוורירית שאנחנו רוצות לקבל.

שנים לאחר מכן פיתחו את אבקת האפייה, אבקה שתעשה את אותה העבודה של הסודה אך שתפתור את הבעיה שיש בסודה, וכך תקל על האופה הביתית. אבקת אפייה מורכבת משלושה דברים: סודה לשתיה, מלחים ועמילן.

לכן, אם נרצה להמיר אבקת אפייה בסודה לשתיה היחס הוא 1:3. על כל 1 גרם של סודה לשתיה נשים 3 גרם של אבקת אפייה.



למתכון

(המתכון נותן תבנית קוגלהוף גדולה או שתי תבניות אינגליש קייק)


250 גרם סוכר לבן

150 גרם סוכר דמררה

4 ביצים בגודל L 10 גרם מחית וניל

200 גרם שמן

500 גרם חלב (ראו אופציה לפרווה בהערות למטה)

450 גרם קמח לבן

20 גרם אבקת אפייה

20 גרם קקאו מנופה


אופן ההכנה:


  1. מחממים תנור מראש ל- 165-170 מעלות.

  2. בקערה טורפים ביחד את הסוכר הלבן, סוכר הדמררה, הביצים ומחית הוניל עד לתערוב חלקה ומעט תפוחה.

  3. תוך כדי טריפה מוסיפים בהדרגה את השמן וטורפים עד לאיחוד.

  4. בקערה נפרדת שוקלים את הקמח ואבקת האפייה וטורפים הייטב.

  5. לתוך תערובת הביצים, מוסיפים בהדרגה ולסרוגין את החלב ואת תערובת הקמח. כל פעם שליש וטורפים מעט בין הוספה להוספה (שליש חלב שליש קמח וכן הלאה). בסיום כל ההוספה טורפים את המסה רק עד לאיחוד וקבלת תערובת חלקה.

  6. שוקלים 500 קרם מתוך התערובת הלבנה ומוספים אליה את אבקת הקקאו וטורפים עד לאיחוד.

  7. לתוך תבנית ששומנה מראש, יוצקים את כל תכולת התערובת הלבנה ומעליה את התערובת הכהה.

  8. מכניסים את העוגה לאפייה של כשעה. שימו לב, זמני האפיה יכולים להשתנות, ארוכים או קצרים יותר, בהתאם לחוזק התנור. לא נרצה לפתוח את התנור לפני שהעוגה התייצבה אחרת היא תצנח ולכן, לפני פתיחתו של התנור דופקים בעדינות על דלת התנור ורואים, אם העוגה עוד רוטטת בעקבות הדפיקה, סימן שהיא עוד לא התייצבה וכדאי לתת לה עוד כמה דקות אפייה, אם היא לא רוטטת סימן שהיא יציבה וניתן לפתוח את התנור. בנוסף, אם התנור שלכם חזק והעוגה קיבלה צבע כהה לפני שהתייצבה הנמיכו מעט את המעלות. העוגה מוכנה כאשר תוקעים בה שיפוד בעדינות והשיפוד יצא עם פירורים לחים.

  9. נותנים לעוגה כחצי שעה להתקרר לפני שמחלצים אותה מהתבנית, מפדרים אבקת סוכר ומגישים.

בתאבון!



הערות, הארות והנחיות

  • למתכון פרווה ניתן להמיר את החלב במים/ במיץ תפוזים.

  • את העוגה ניתן לשמור בטמפרטורת חדר (בחורף) יום אחד ולאחר מכן להכניס אותה למקרר.

  • ניתן להקפיא את העוגה חודש- חודש וחצי.

תהנו!



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page